Pictori romani si florile lor

Tabloul cu flori a devenit, începând cu secolul al XIX-lea, una dintre creațiile predilecte ale artiștilor străini şi români, aducând un omagiu frumuseții florilor şi naturii în marea sa generozitate de forme şi culori. Buchetul de flori în pictura românească a fost cel mai spectaculos reprezentat de către Ștefan Luchian, Ion Andreescu, Ion Teodorescu Sion, Dumitru Gheață, Alexandru Ciucurencu și alții.

Natura nu trebuie s-o imiți, nici să o copiezi, trebuie să lucrezi în felul ei… Cum se poate lucra în felul ei? Să știi să observi, asta-i cheia… Natura îți dă povețe, când te pricepi să observi. Noi, artiștii, privim cu ochiul, dar lucrăm cu sufletul.” [Vasile Drăguț: Ștefan Luchian, Editura Meridiane, București, 1968]

Florile lui Ștefan Luchian sunt “adevărate poeme cromatice”, sunt “proaspete, mu­iate în soare, cu feeria lor de culori, de o inimitabilă compoziţie, florile lui nu sunt două la fel.” (Virgil Cioflec).

Picturile cu flori ale lui Ion Andreescu oferă dovada înzecită a nobleței tușei sale. “Delicatețea, punerea în pagină, dar mai ales meșteșugul cromatic și ritmul pensulației se contopesc într-o adevărată capodoperă”

Marile compoziții integrate specificului național – tipice pentru anii ’20 – vor lăsa loc unor compoziții în care Sion studiază efectul picturalității prin dialogul dintre ton, lumină și pensulație. Această perioadă de cercetare tehnică se va regăsi în special în cazul florilor, care abundă ca număr și variațiuni în special după 1933. Principalele coordonate tehnice țin de formă și apariție – conturul grav, categoric dispare, paleta se pastelează ușor sau este imprimat un efect luminescent.” [CLONARU, Hariton, SCHOBEL, Doina, “Ion Theodorescu-Sion”, Muzeul de Artă al R.S.R., București, 1971]

Natura statică devine încă de prin 1935 o componentă relevantă imaginarului ciucurencian, fapt recunoscut de Ionel Jianu deja în 1936, când observa și aprecia sensibilitatea rafinată a acestor opere. Cu o paletă fină, în tușe ce alternează între precizie și nuanțare, Alexandru Ciucurencu se folosea de tonuri ușoare, pastelate, cu o predilecție pentru galben, cenușiu sau verde pentru a crea naturi statice ca cea de față.

 

***

Domeniu: Pictură
Tehnica: Pictură în culori acrilice pe pânză 40 x 60 cm
Profesor: artist plastic lect. univ. dr. Mariana Cîmpeanu
Date de desfășurare: 26 aprilie 2017, 3 mai 2017, 10 mai 2017, 17 mai 2017, 24 mai 2017, 31 mai 2017, 7 iunie 2017
Număr ateliere: 7
Frecvenţa: săptămânal
Tip: teoretic și practic
Cost: 560 lei
Locul de desfășurare: detalii aici

Inscrie-te aici!