Proiect: Rasfatul culorilor (4 sedinte)

Rasfatul culorilor

Tehnica: pictura in culori acrilice pe panza 50/70 cm

Un atelier teoretic și practic în 4 ședințe, dedicat marilor pictori impresionisti C. Monet, P.A. Renoir, B. Morisot, A. Sisley, E. Degas.

Impresionismul este o mișcare artistică, manifestată la început în pictură, mai târziu și în muzică, mai ales în Franta, și care marchează desprinderea artei moderne de academismul tradițional. Pictura impresionistă s-a dezvoltat în perioada cuprinsă între 1867 și 1886 , caracterizată prin concentrarea asupra impresiilor fugitive produse de o scenă sau de un obiect, asupra mobilității fenomenelor, mai mult decât asupra aspectului stabil și conceptual al lucrurilor, preferând pictura în aer liber și folosind o cromatică pură și tușeuri fine de penel pentru a simula lumina reală.

Precursori ai impresionismului au fost pictorii spanioli Diego Velazquez și Francisco Goya , pictura engleză cu William Turner și John Constable, precum și francezii Courbet, Ingres și reprezentanții Școlii de la Barbizon.

În 1863 Edouard Manet pictează tabloul intitulat Olympia, care a provocat un scandal enorm, reprezentând-o pe zeița Venus în chip de curtezană. Nu se vorbește încă de impresionism, dar se pot deja întrevedea caracteristicile principale ale acestei mișcări, care îl vor duce în aer liber să picteze faimoasele sale peisaje.

Salonul din [1866] acceptă lucrările unora din pictorii aparținând noii orientări, ca Edgar Degas, Frederic Bazille, Berthe Morisot, Claude Monet, Camille Pissarro, respinge însă pe Cezanne, Renoir și din nou pe Manet, ceea ce provoacă reacția scriitorului Emile Zola într-o critica violentă la adresa oficialităților, publicată în gazeta L’Évènement.

Războiul franco-german din 1870 îi risipește, Cezanne se retrage în provincie, Pissarro, Monet și Sisley și se duc la Londra, ceea ce va marca o etapă importantă în dezvoltarea impresionismului, descoperind acolo pictura lui William Turner, care va exercita o puternică influență asupra picturii lor ulterioare.

În anul 1874, din nou reuniți sub numele Société anonyme des peintres, des sculpteurs et des graveurs (“Societatea anonimă a pictorilor, sculptorilor și graficienilor”), compusă din Pissarro, Monet, Sisley, Degas, Renoir, Cezanne și Berthe Morisot, organizează o expoziție colectivă în saloanele fotografului Felix Nadar. Monet adusese, printre altele, o pictură reprezentând un peisaj marin din Le Havre. Întrebat asupra titlului tabloului pentru alcătuirea catalogului, răspunse: “Mettez, Impression: Soleil levant” (“Puneți, Impresie: Răsărit de soare”).

În ziua următoare, în revista Charivari apare articolul cronicarului de artă Louis Leroy, intitulat Exposition des Impressionnistes (“Expoziția Impresioniștilor”). Un cuvânt destinat să facă carieră. Totuși dificultățile făcute de reprezentanții oficiali ai artei nu au încetat. Când însă în 1903 Camille Pissarro, patriarhul impresionismului, încetează din viață, toată lumea era conștientă că această mișcare a reprezentat revoluția artistică cea mai importantă a secolului al XIX-lea și că pictorii ce i-au aparținut se numără printre cei mai mari creatori din istoria artelor plastice.

Impresionismul a fost punctul de plecare pentru Georges Seurat și Paul Signac, maeștri ai neoimpresionismului, pentru Paul Gauguin, Henri Toulouse, Vincent van Gogh și pentru mulți alți “postimpresioniști” din Franța și alte țări.

 

Domeniu: Pictură
Profesori: Mariana Cîmpeanu, Carmen Croitoru
Date de desfasurare: 6 ianuarie 2016, 13 ianuarie 2016, 20 ianuarie 2016, 27 ianuarie 2016
Număr ateliere: 4
Frecventa: săptămânal
Tip: teoretic și practic
Cost: 80 lei / ședință
Locul de desfasurare: detalii aici

Inscrie-te aici!

renoir.moulin-galette